پرسودترین سبدها در بورس ۹۹ را بشناسید

پرسودترین سبدها در بورس ۹۹ را بشناسید

پرسودترین سبدها در بورس ۹۹ را بشناسید 150 150 هلدینگ بازرگانی حمل و نقل و ترخیص کالا

آخرین روز کاری هفته گذشته هم دماسنج 

 آخرین روز کاری هفته گذشته هم دماسنج اصلی بورس تهران ۳۲ هزار و ۱۴۹ واحد دیگر رشد کرد تا شاهد رسیدن این نماگر به ارتفاع ۸۷۸ هزار واحدی باشیم. حالا دیگر برای دست یافتن به شاخص یک میلیونی که تا همین چند وقت پیش چیزی شبیه به یک شوخی بود، کمتر از ۱۴ درصد رشد نیاز است.

 بد نیست که خاطر نشان کنیم با رشد بیش از ۸/ ۳ درصدی نماگر اصلی بازار سهام طی روز چهارشنبه، بازدهی هفتگی بورس تهران در هفته گذشته به عدد بی‌سابقه و البته عجیب ۴/ ۱۸ درصدی رسید. به عبارتی دیگر طی هفته قبل سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور متوسط روزانه بیش از ۴/ ۳ درصد سودآوری داشته است.

11NGzinPFE9l

البته در عمل بسیاری از سهامداران به سودهای کمتری از این عدد دست یافته‌اند که با بررسی کل نمادهای بازار سهام به‌نظر می‌رسد علت این عقب افتادن جمعی از رشد شاخص کل، جهش عمده‌ این نماگر به‌واسطه رشد قیمتی بالای چند نماد بزرگ بازار سهام است. شاهد این مدعا هم جا ماندن میزان رشد نماگر هموزن (با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها) و شاخص کل فرابورس از دماسنج اصلی بورس تهران است.

روز چهارشنبه بورس تهران برای هجدهمین جلسه معاملاتی پیاپی در مدار صعودی قرار داشت. با رشد بیش از ۸/ ۳ درصدی شاخص کل، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال‌جاری و طی تنها ۲۵ روز کاری به رقم بی‌سابقه ۲/ ۷۱ درصدی رسید. اما نماگر هموزن باز هم در رشد روزانه عقب ماند و چهارشنبه ۳/ ۳ درصد به ارتفاع خود افزود تا رشد این نماگر از ابتدای سال به رقم ۳/ ۶۱ درصد برسد.

اما در فرابورس ‌به‌رغم صعود بی‌سابقه شاخص کل مقدار بازدهی از بورس عقب افتاده و با وجود رشد ۵/ ۳ شاخص کل این بازار در معاملات روز چهارشنبه بازدهی آن از ابتدای سال به ۵۶ درصد رسید. به این ترتیب طی ۲۵ روز کاری گذشته شتاب رشد شاخص کل بورس تهران که با توجه به وزن‌دار بودن اثر بالایی از نمادهای بزرگ می‌پذیرد، ۱۶ درصد از نماگر هموزن و حدود ۲۷ درصد از شاخص کل فرابورس ایران بیشتر بوده است.

بازندگان و برندگان سریع‌ترین جهش تاریخ بورس

همان‌طور که در بالاتر اشاره شد، رشد بیش از ۷۱ درصدی شاخص کل از ابتدای سال لزوما به معنی کسب چنین سودی توسط تمام سهامداران نیست و در عمل بسیاری از بورس‌بازان به چنین سودهای شگفت‌انگیزی دست نیافته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۵۵۳ نمادی که در معاملات آخرین روز هفته گذشته در مجموع بورس، فرابورس و بازار پایه فعال بودند تنها ۱۵۷ نماد رشدی برابر یا بیشتر از شاخص کل بورس داشتند و در سمت مقابل ۳۹۶ نماد معادل ۲/ ۷۲ درصد از کل نمادهای سهامی فعال در بازار سرمایه در رقابت با شاخص کل جا ماندند. از این بین ۱۶ نماد نیز طی این‌مدت به سهامداران خود زیان وارد کرده‌اند یا سودی نرسانده‌اند که خود اتفاقی جالب‌توجه در چنین بازاری است.

نکته جالب توجه این است که نمادهایی که کمترین بازدهی را در سال‌جدید داشته‌اند، نمادهایی بوده‌اند که در سال ۹۸ اغلب بازدهی‌های چند صد درصدی داشته‌اند و گاه تا ۱۰ برابر هم رشد کرده‌اند. در سمت مقابل اما بسیاری از نمادهایی که طی این‌مدت رشدی بیش از شاخص کل را ثبت کرده‌اند، نمادهایی هستند که در سال گذشته بورس‌بازان اقبال چندانی به آنها نشان نمی‌دادند. به عبارتی دیگر شاهد اقبال گسترده سهامداران به جاماندگان سال ۹۸ هستیم. جاماندگانی که حالا به این واسطه تبدیل به پیشران‌های شاخص سهام در سال ۹۹ شده‌اند.

در این بین حضور نمادهای بزرگ بورس تهران هم در سطوح بالای این فهرست جالب توجه است. به‌عنوان مثال در صنعت شیمیایی «تاپیکو» در ۲۵ روز کاری گذشته بیش از ۱۱۵ درصد بازدهی داشته و ارزش بازار «فارس» به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد بازار سرمایه هم با رشد ۹۹ درصدی تقریبا دو برابر شده است.

در گروه فلزات اساسی هم «کاوه» ۵/ ۸۸ درصد، «فولاد» به‌عنوان دومین نماد بزرگ بازار سهام بیش از ۸۷ درصد و دیگر نماد بزرگ این صنعت یعنی «فملی» هم حدود ۷۴ درصد رشد داشته است. «ثفارس» با رشد بیش از ۱۶۷ درصدی بیشترین بازدهی در سال ۹۹ را داشته است و در جایگاه‌های بعدی هم «وبانک»، «خبهمن»، «تبرک» و «وسدید» با رشدهای بیش از ۱۵۰ درصدی قرار گرفته‌اند.

در سمت مقابل جدول اما اغلب نمادهای بازار پایه‌ای به چشم می‌خورند. به‌نظر می‌رسد از طرفی رشدهای عجیب این دسته از نمادها طی سال ۹۸ و از جهتی دیگر دامنه نوسان محدودتر آنها منجر به ایجاد فشار فروش گسترده در بسیاری از این دسته نمادها شده است. در جدول نمادها با کمترین بازدهی «معیار» با بازدهی منفی ۳/ ۱۲ درصدی در صدر قرار گرفته و بعد از آن «غگل»، «جهرم»، «بایکا» و «دهدشت» دیگر نمادهایی هستند که بیشترین زیان را به سهامداران خود وارد کرده‌اند.

تداوم هجوم به بازار سهام

این روزها تمام فعالان بازار عقیده دارند که بخش عمده‌ای از رشدهای پرشتاب بازار سهام نه به علت ارزندگی سهام از نظر بنیادی بلکه به‌دلیل نقدینگی عظیمی است که در مسیر بورس تهران قرار گرفته است. در همین راستا هر روزه شاهد ثبت رکوردهای جدید در ارزش معاملات، ارزش صف‌های خرید و تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه هستیم.

این آمارها نشان‌دهنده هجوم مردم به بازار سرمایه و میل شدید آنها برای خرید سهام است. در همین راستا طی هفته گذشته در مجموع شاهد دادوستد ۴۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان سهام در بورس تهران بودیم که از این رقم حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم معاملات روز چهارشنبه بود.

در همین راستا طی پنج روز کاری هفته قبل ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) فرابورس ایران هم به بیش از ۲۱ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان رسید تا شاهد رسیدن ارزش معاملات خرد کل بازار سهام به عدد تقریبی ۶۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومانی باشیم.

چنین اقبالی به بورس تهران درحالی رقم می‌خورد که دیگر بازارهای موازی از جمله مسکن، ارز و سکه اغلب با رکودهای سنگینی مواجه بوده و بعضا در مدار نزولی حرکت کردند. به‌عنوان مثال درحالی طی هفته گذشته در بازار سهام به‌طور متوسط روزانه ۱۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان معامله انجام می‌شد که بررسی‌ها نشان از آن دارد که کل ارزش معاملات مسکن در تهران طی ماه اول سال رقمی بسیار کمتر از ارزش معاملات یک روز بازار سهام بوده است.

در این بین بخش عمده‌ای از این حجم عظیم معاملات توسط بورس‌بازان حقیقی انجام می‌شود. به‌طوری‌که این دسته از معامله‌گران طی هفته گذشته هم خریدار باقی ماندند و مالکیت حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهام را به پرتفوی خود افزودند که از این رقم بیش از ۱۴۸۰ میلیارد تومان سهم معاملات روز چهارشنبه بود.

به این ترتیب در تمام ۲۵ جلسه معاملاتی از ابتدای سال ۹۹ بورس‌بازان حقیقی خریدار بودند و در مجموع خالص خرید ۱۷ هزار و ۵۸۹ میلیارد تومانی را ثبت کردند. طی هفته گذشته بیشترین اقبال حقیقی‌ها به صنایع فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و ساخت خودرو و قطعات به‌واسطه بازگشایی و خریدهای سنگین در نماد «خگستر» بود.

آخرین روز هفته گذشته با یک عرضه اولیه دیگر در بازار دوم فرابورس ایران همراه شد. در عرضه اولیه نماد کوچک «غگیلا»، ۴۰ میلیون سهم با قیمت هر سهم ۱۲۵۱ تومان بین متقاضیان توزیع شد. طی این روز بار دیگر رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان با رسیدن به بیش از ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار نفر شکسته شد تا شاهد ثبت رکوردی جدید در این زمینه باشیم. به این ترتیب در عرضه اولیه شیر پاستوریزه پگاه گیلان به هر کد معاملاتی حداکثر ۱۵ سهم معادل ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان نقدینگی تخصیص یافت.

آزادسازی « عدالت »

ه‌شنبه شب هفته گذشته مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست ریاست جمهوری برای آزادسازی سهام عدالت، بر انجام اقدامات لازم از سوی دولت در راستای بهره‌مندی هر چه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود تاکید فرمودند. به این ترتیب با آزادسازی سهام عدالت، شاهد کامل‌تر شدن زنجیره اتفاقات مهم و بنیادی در بورس تهران طی سال ۹۹ خواهیم بود.

درحال‌حاضر ارزش بازار کل بورس و بازارهای اول و دوم فرابورس در مجموع رقمی نزدیک به ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان است. در صورتی که متوسط سهام شناور کل بازار سهام را حدود ۲۰ درصد در نظر بگیریم، کل ارزش بازار سهام قابل معامله در بازار سرمایه به عددی حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی درحال حاضر ارزش سهام عدالت به رقمی درحدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب با آزادسازی سهام عدالت پس از ۱۴ سال، عمق بازار سهام کشور می‌تواند حدود ۳۸ درصد افزایش یابد. در کنار سهام عدالت، در سال‌جاری شاهد عرضه‌های بزرگ سهام دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله ETF نیز خواهیم بود تا شاهد افزایش بیش از پیش عمق بازار سهام باشیم.

البته در صورت عدم مدیریت مناسب نحوه این آزادسازی‌ها ممکن است شاهد فشار فروشی بسیار سنگین در بازار سهام باشیم که در همین راستا رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد نحوه خرید و فروش سهام عدالت، یادآور شد: باید شورای‌عالی بورس تصمیم بگیرد ولی کسی که در معاملات ثانویه وارد شود محدودیت‌هایی در خرید و فروش دارد.

افرادی که غیرمستقیم وارد می‌شوند، اما فقط دغدغه مدیریت را دارند و شرکت سرمایه‌گذاری استان کارهای مربوط به معاملات داخل بورس را انجام می‌دهد و همچنین قرار است مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شود. به‌طور مثال محدودیت‌هایی از جمله اینکه چنانچه یک فرد دارنده ۳۰ میلیون سهم از پرتفوی سهام عدالت است، تنها ۲۰ درصد از این سبد را قادر باشد ظرف ۶ ماه بفروشد. به این ترتیب فشار فروش نیز بر بازار سرمایه وارد نخواهد شد و مسیر بورس دچار نوسان نمی‌شود. البته مجدد تاکید می‌شود که تمامی این موارد به نظر شورای‌عالی بورس بستگی دارد.

                  درباره هلدینگ گلدن رود گروه هلدینگ گلدن رود بعنوان یک سازمان جهانی و با هدف ایجاد ارزش برای مشتریان خود با استفاده از مدیریت مبتنی بر احترام به انسانها در سال 1390 در ایران تاسیس شد. این هلدینگ هم اکنون در زمینه های متنوعی همچون خرید خارجی- ترانسفر مالی- حمل و نقل بین الملل- ترخیص گمرکی کالا- صادرات و واردات- تجهیزات پزشکی و تحقیق و توسعه بازار ، با تعداد زیادی از همکاران هلدینگ در بیش از 15 کشور جهان فعال می باشد. با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته و همچنین نو آوریهای گسترده در خدمات متنوع، هلدینگ گلدن رود از برترین شرکتهای فعال در زمینه خدمات بازرگانی و حمل و ترخیص می باشد. امروزه کلـیـه کارخانه ها، تولیـدی ها، واردکنندگان و صادرکنندگان با توجـه به حـجـم گسترده و بالایی که در رابطه با بخش بازرگانی خارجی دارند ترجیح میدهند که امور خرید و حمل و گمرکی خود را به سازمانهای مستقل واگذار نمایند که گروه هولدینگ گلدن رود با داشتن کادری مجرب و قوی در انجام تشریفات گمرکی از گمرکات شهید رجایی, بوشهر و شهید باهنر بندر عباس و شهریار تهران و فرودگاه امام خمینی(ره) و سایر گمرکات در امور ترخیص ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه ، قطعات ماشین آلات کارخانجات، قطعات و لوازم نیروگاهها، اقلام و تجهیزات شبکه و کامپیوتر و مخابراتی، قطعات انواع خودروهای سواری و کامیون، پی وی سی ، لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، خط تولید كارخانه ، ماشین آلات چاپ ، ابزارآلات ، جي پي اس ،تخم ماهي پرورشی ،لوازم منزل و آشپزخانه ، كاغذ، دستگاه های ابزار دقیق و سایر نیازهای کشور فعال بوده و نیازهای مشتریان خود را با صداقت و حفظ حقوق مشتریان در سریعترین زمان با ارزانترین قیمت کارگزاری نموده و با این هدف جدید ترین قوانین و روشها و متد روز دنیا را فراگرفته ایم . نشانی دفتر مرکزی : تهران- فلکه دوم صادقیه- نرسیده به مرزداران- برج نگین رضا- طبقه 18 جنوبی واحد 1804 تلفن: 44051434-44051460
مشاوره فوری حمل و ترخیص